Jáhly s dýní a cuketou

Vysoce výživná, bezlepková potravina se získává odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa setého, které platí za jednu z nejstarších asijských kulturních plodin vůbec.

Z minerálních látek zde najdeme hořčík, draslík, fosfor, křemík, měď, železo a zinek, z vitamínů pak B1 a B2. Někdo by se možná zalekl vyššího množství sacharidů, přítomná vláknina však snižuje výsledný glykemický index, jehož hodnota je v rozmezí 55 – 60.

Křemíku je významný antioxidant, který podporuje růst a zachování zdravých zubů, nehtů a vlasů. Přítomnost tohoto prvku dále ovlivňuje vzhled a pružnost kůže, vyznačuje se protizánětlivými účinky, urychluje hojení ran, podílí se na syntéze vitamínu B1 a působí blahodárně při osteoporóze. Kromě jahel jsou jeho dalšími zdroji: přeslička rolní, ovesné vločky a otruby, řapíkatý celer, ječné kroupy, ječný slad.

Jáhly patří mezi lehce stravitelné potraviny, přirozeně bezlepkové, zásadité, tradiční čínská medicína je řadí mezi ty, jež zahřívají. Během vaření nevytvářejí sliz, můžeme je tedy podávat těm, jež trpí zahleněním dýchacích cest. Dále jimi posilujeme oči a oslabené ledviny. Díky vysokému množství minerálních látek je lze doporučit při celkovém tělesném vyčerpání, rekonvalescenci, při vysoké fyzické zátěži. Díky vyššímu obsahu železa lze doporučit také anemickým pacientům.  Působí jako jemné diuretikum, to znamená, odvádějí ledvinami vodu z těla ven.

Tím, že obsahují větší množství nenasycených mastných kyselin, které jsou náchylnější k oxidaci, snadněji žluknou. O tom se mnozí již určitě přesvědčili, kdy výsledný pokrm, namísto lahodné jáhlové chuti, nesl v sobě stopy hořkosti. Tomu lze předejít tak, že jáhly před samotnou přípravou spaříme nadvakrát vroucí vodou. Osobně však doporučuji kupovat jáhly z ověřených zdrojů, s co nejpozdnějším datem spotřeby a následovně pak příliš dlouho neskladovat.

Budete potřebovat:

  • jáhly
  • cuketu
  • dýni
  • česnek
  • rajčátka
  • tamari

Nejdříve si připravíme jáhly. Jáhly na sítu propláchnu horkou vodou. Nasucho lehce opražím, zaliji trojnásobkem vody, lehce osolím a dám vařit.

Na kokosovém oleji lehce osmažte česnek, nakrájený na plátky. Přidejte nakrájenou cuketu, dýni, rajčátka. Zelenina je velmi křehká, takže je okamžitě hotová.

Do uvařených jahel přidejte zeleninu a večeře je hotová.

 

 

Leona Kysilková
Baví mě rozmotávat životní příběhy. Hledám v nich souvislosti mezi naším chováním a nemocemi. Nacházím řešení a tím vám pomáhám k uzdravení. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře
  • Stáhněte si eBook ZDARMA

    2 kroky k pevnému zdraví a energie na rozdávání.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • Spolupracuji
    Štěpánka Procházková http://www.vyzivovy-poradce.net/