Růžičková kapusta s kroupy

Moc mě baví, když si recepty přizpůsobuji své náladě, chuti, surovinám, které mám doma.

V minulosti jsem si několikrát koupila růžičkovou kapustu. Doma jsem tak dlouho přemýšlela, co z ní udělám, až se mi zkazila. Baví mě, když se mi podaří vyrobit jídlo z kolonky „zdravé“, které je bohaté na mikro živiny – vitamíny, minerály, enzymy, stopové prvky. Díky mikro živinám máme dostatek energie, posilujeme si imunitu.

Dnešní recept k ní rozhodně patří.

Růžičková kapusta: Královna zimní zeleniny. Kdo má potíže s žaludkem, játry nebo ho trápí střevní potíže, měl by často konzumovat právě kapustu. Tato zelenina zvyšuje celkovou imunitu, příznivě působí při snižování cholesterolu, hojení ekzémů a jiných kožních potíží, což je jen část důvodů, proč se právě této zelenině nevyhýbat. Obsahuje velké množství vlákniny, vitamínů skupiny B, vitamíny C, E, K. Minerály vápník, hořčík, selen, fosfor, draslík, železo, síru, sodík.

Mungo: Jsou bohaté na antioxidanty, vápník, železo a draslík. Obsahují málo kalorií, ale spoustu enzymů a proteinů. Stejně jako u všech ostatních druhů luštěnin se obsah cenných látek ve fazolích mungo rapidně zvyšuje nakličováním – výhonky mungo patří k těm nejvýživnějším.

Miso pasta: Miso je pasta slané chuti, která se připravuje fermentací sójových bobů a soli. Je snadno stravitelná, protože je již částečně chemicky rozložená. Obsahuje mnoho enzymů, a tak šetří enzymy našeho těla k jiným účelům, je též bohatá na minerální látky a vitaminy. Dodává také esenciální aminokyseliny, aniž obohacují potravu o cholesterol a nasycené tuky, jako je tomu u masa.

Kroupy: Výrobek z ječmene. Obsahuje vitamíny B, E, velké množství sacharidů. Před použitím je dobré kroupy namočit. Kroupy jsou vhodné jako prevence kardiovaskulárních a tak zvaných civilizačních chorob, vředového onemocnění žaludku, zajišťují střevní peristaltiku. Po kroupách se sice ve střevech tvoří větší množství plynů, ale – kulantně řečeno – nezpůsobuje to bolestivé nadýmání. Těhotné ženy a kojící maminky proto kroupy mohou jíst, dokonce jim jsou kroupy pro své nutriční hodnoty doporučovány. Stačí odpolední procházka po kroupovém obědě, a vše je v pořádku. Kroupy jsou typicky zahřívací Jang potravinou.

Den předem si namočte fazole mungo. Ráno je propláchněte a uvařte. Cibulku na oleji osmažte, přidejte pokrájenou kapustu, lehce opražte, přidejte špetku římského kmínu, pepře, koriandru a orestujte. Lehce podlijte vodou a caa 10 minut povařte. Rozmixujte si uvařené fazole mungo a kapusty tím zahusťte.  Přidejte v troše vody rozmíchanou miso pastu (kdo ji moc často nepoužívá, může lehce přisolit, miso pasta dodá pokrmu specifickou chuť) doma jsme si na ní zvykali postupně. Miso pastu už nevařte.

K příloze jsem zvolila moc nepoužívané kroupy. Namočené kroupy vařte 1/2 hodiny. Po obědě mi děti říkali, že ta rýže byla dobrá. :-)

Talíř jsem doplnila lžící kvašené zeleniny, zelí a červená řepa. Návod popíšu v připravovaném článku.

Je to typicky zahřívací pokrm na zimní plískanice. Věřím, že si ho také oblíbíte.

Leona Kysilková
Baví mě rozmotávat životní příběhy. Hledám v nich souvislosti mezi naším chováním a nemocemi. Nacházím řešení a tím vám pomáhám k uzdravení. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře
  • Stáhněte si eBook ZDARMA

    2 kroky k pevnému zdraví a energie na rozdávání.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • Spolupracuji
    Štěpánka Procházková http://www.vyzivovy-poradce.net/